Social Networks

Întreprinzătorul, întreprinderea mică și mijlocie și managementul intreprenorial

int25 205x300 Intreprinzatorul intreprinderea mica si mijlocie si managementul intreprenorial

Întreprinzătorul, întreprinderea mică și mijlocie și managementul intreprenorial

Editura Pro Universitaria – 2025
Volumul reprezintă un elaborat științific și didactic de abordare a IMM-urilor în viziunea ultimelor evoluții configurate pe plan mondial, aferente trecerii la un nou tip de economie – economia bazată pe cunoștințe, digitalizare și stakeholderi.

Obiectivele avute în vedere în elaborarea acestei cărți sunt principal, următoarele:

  • abordarea într-o viziune sistemică a celor mai importante probleme implicate de intreprenoriat și de proiectarea, înființarea, funcționarea și dezvoltarea unei IMM;
  • axarea problematicii IMM-urilor pe oportunitatea economică, element specific determinant pentru crearea și dezvoltarea lor;
  • tratarea ansamblului aspectelor referitoare la IMM-uri în contextul internaționalizării activităților și al trecerii la economia bazată pe cunoștințe, digitalizare și stakeholderi;
  • reliefarea trăsăturilor definitorii ale managementului intreprenorial la nivelul fiecărei funcții manageriale și al implicațiilor acestora pentru activitatea întreprinzătorilor;
  • evidențierea rolului determinant al întreprinzătorilor pentru firme mici și mijlocii, a caracteristicilor sale și al multiplelor funcții pe care le exercită în întreprindere;
  • analizarea fenomenului intreprenorial din România, evidențiind elementele de specificitate în contextul internaționalizării și globalizării;
  • aprofundarea definirii managementului intreprenorial sau al IMM-urilor, ce reprezintă o nouă ramură a științei managementului și a raporturilor cu celelalte componente.

În vederea realizării obiectivelor avute în vedere, problematica lucrării a fost structurată în cinci capitole: primul capitol este consacrat fundamentelor abordării intreprenoriatului și managementului intreprenorial în perioada actuală, din perspectiva marilor transformări contextuale actuale și ale provocărilor societale majore; capitolul al doilea este dedicat întreprinzătorului, determinantul înființării, funcționării și dezvoltării întreprinderii, în cadrul acestuia fiind abordate principalele elemente referitoare la întreprinzătorul modern; IMM-urile, câmpul de acțiune al întreprinzătorului, reprezintă obiectul de studiu al capitolului median al volumului, care este structurat în șapte subcapitole – conceptul de întreprindere mică și mijlocie, tipologia IMM-urilor, mediul intreprenorial, oportunitatea economică, planul de afaceri, înființarea întreprinderii mici și mijlocii, factorii determinanți ai situării IMM-urilor în prim-planul dezvoltării economice sociale; penultimul capitol încorporează principalele elemente teoretico-metodologice specifice managementului intreprenorial, ramură majoră a științei și practicii managementului; capitolul final tratează selectiv trăsăturile esențiale și prioritățile dezvoltării sectorului de IMM-uri în România, pe baza cercetărilor realizate pe eșantioane reprezentative de întreprinzători în perioada 2020-2024.

Lucrarea este utilă pentru mai multe categorii de persoane: întreprinzători, studenți și profesori din domeniile economic, tehnic și juridic, profesori și consultanți în management și economie, oamenii politici și componenții administrației de stat centrale și locale ce sunt implicați în activitățile economice.