Social Networks

Management reflections – 2025

CELE MAI INOVATIVE COMPANII ÎN 2024
THE MOST INNOVATIVE COMPANIES OF THE 2024

Pentru anul 2024 s-au stabilit, de către prestigioase organizații, mai multe clasamente ale celor mai inovative companii din lume, care diferă între ele, adesea semnificativ.
În continuare, ne referim în special la clasamentul realizat de Research Development World pe baza a șapte criterii. Primele douăzeci și cinci de companii
sunt:
1. NVIDIA Corporation
2. Meta Platforms
3. Salesforce
4. Alphabet Inc.
5. Apple Inc.
6. Microsoft
7. Tencent Holdings
8. Adobe Inc.
9. Samsung Electronics
10. Astra Zeneca PLC
11. Cisco Systems
12. AbbVie Inc.
13. Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC)
14. Novo Nordisk A/S
15. Broadcom
16. Qualcomm
17. Oracle Corporation
18. Advanced Micro Devices (AMD)
19. Abbott Laboratories
20. SAP SE
21. IBM Corporation
22. Bristol-Myers Squibb
23. Baidu
24. GSK plc
25. Merck & Co. Inc.

NVIDIA este un producător inovativ de AI, care a avut venituri în 2024 de 60,9 miliarde dolari, în creștere cu 126% față de 2023, depășind Microsoft și Apple. Potrivit analizelor cele mai pregnante caracteristici manageriale ale companiilor inovative sunt:

  • folosirea unei game largi de instrumente strategice pentru a fortifica practicile și platformele lor inovationale;
  • abordarea ”agresivă” a utilizării tehnologiilor și proceselor inovative;
  • focalizarea pe angajarea de lideri și specialiști care au demonstrat abilitățiridicate de a inova;
  • orchestrarea sau participarea în ecosisteme, colaborarea pentru inovare cu parteneri externi, chiar și cu concurenți;
  • axarea pe inovarea digitală, acordând prioritate produselor digitale, echipelor agile și aprofundării cunoașterii clienților și piețelor;
  • acordarea unei atenții majore valorificării potențialului AI;
  • evaluarea ”regulată” a performanțelor unităților și ”vehiculelor” inovaționale și reorientarea resurselor către centrele cu succese;
  • înțelegerea faptului că guvernanța și managementul eficace al portofoliului companiei, în special în ceea ce privește transparența datelor, reprezintă un factor cheie în fortificarea impactului managementului companiei.

Cunoașterea elementelor prezentate este utilă profesorilor, consultanților și managerilor care vor să promoveze și să practice un management inovativ, performant, capabil să valorifice oportunitățile oferite de economia bazată pe cunoștințe și digitalizare.

May

Impactul decisiv al proceselor decizionale în toate sferele societății
Decisive impact of the decisional processes in all human activities

În toate sferele activității umane deciziile au impact decisiv asupra scopurilor avute în vedere, resurselor utilizate, activităților desfășurate, rezultatelor și performanțelor obținute. La nivelul entităților – indiferent că sunt micro, macro sau internaționale – se derulează două tipuri de procese decizionale:

  • Procese decizionale realizate de manageri și organisme manageriale, care sunt cele mai frecvente și influente.
  • Procese decizionale derulate cu participarea unei părți a componenților respectivelor entități, care sunt periodice, ele având cel mai adesea ca finalizare desemnarea viitorilor conducători și/sau componenți ai unor organisme manageriale (președintele țării, parlament, consilii și comitete de conducere teritoriale, ale companiilor, etc.). Această categorie de procese derulate în sferele politicii, economiei, etc., sunt reglementate prin legislație și/sau prin modalități specifice respectivelor entități. Ele reprezintă modalități esențiale de manifestare a democrației și, pe cale de consecință, a managementului participativ.

Datorită impactului decisiv pe care aceste tipuri de procese decizionale îl au asupra entităților respective și implicit, direct și indirect, asupra performanțelor economico-sociale și standardului de viață al populației, este foarte importantă continua perfecționare a acestora, ținând cont de intensele mutații științifice, tehnice, economice, sociale, educaționale, culturale, etc., care se produc. 
În prezent, în condițiile trecerii la noul tip de economie și societate bazate pe cunoștințe, digitalizare și stakeholderi, aceste mutații sunt mai frecvente, mai intense și mai provocatoare. Pentru ca procesele decizionale să facă față acestor transformări societale este nevoie de o continuă remodelare a lor, o regândire a acestora. Necesitatea reinventării managementului, pentru care pledează tot mai mulți specialiști reputați în management (Hamel, Freeman, Joly, Teece, Schwartz, etc.) trebuie să aibă în vedere cu prioritate procesele decizionale.
Dificultățile majore cu care au fost confruntate cvasitotalitatea entităților politice, economice, educaționale, sanitare, administrative etc. în ultimii ani, în contextul pandemiei, crizelor economice și conflictelor militare și perioadele îndelungate pentru depășirea lor, pledează pentru reinventarea proceselor decizionale. Rezultatele alegerilor recente din numeroase țări, în frunte cu SUA, pledează în același sens.
În acest context este oportun și necesar ca specialiștii în management să evalueze modul de concepere și derulare a proceselor decizionale, mai ales a celor strategice din principalele entități umane, și pe baza unor analize aprofundate a avantajelor și limitelor acestora să proiecteze remodelări decizionale, care să fie capabile să anticipeze schimbările care se produc în toate domeniile și să genereze soluții realiste și performante, corespunzatoare necesităților și așteptărilor populației.

Repere esențiale pentru deciziile strategice
Essential benchmarks for strategic decisions

Subiectul pentru acest editorial mi-a fost inspirat (dictat) de ceea ce se derulează în SUA, în UE, în România și în general la nivel mondial, în special în ultimii ani

Luarea deciziilor strategice reprezintă unul dintre cele mai importante procese în managementul oricărei entități – om, companie, comunitate, țară, sau organizație internațională. Deciziile strategice impactează decisiv și perioade îndelungate entitățile respective și, adesea, și alte entități.
Din nefericire, în mod frecvent, deciziile strategice se iau la întâmplare, în mod arbitrar, fără conștientizarea consecințelor asupra entităților implicate și asupra contextului acestora. Pornind de la această realitate considerăm util să punctăm și să reamintim câteva repere esențiale, absolut necesar de luat în considerare în orice proces decizional strategic.
Punctul de plecare trebuie să-l reprezinte întotdeauna stabilirea riguroasă a obiectivelor de realizat. Acestea trebuie să corespundă intereselor fundamentale ale entității implicate, să fie realiste, reflectând constructiv situația entității și a contextului acesteia, ceea ce reprezintă premise indispensabile pentru realizarea lor, pentru generarea efectelor pozitive așteptate.
În determinarea modalităților de realizare și a resurselor necesare, pașii următori trebuie să asigure succesiv că acestea sunt:

Se recomandă să se aibă în vedere trei orizonturi temporale – scurt, mediu și lung – din pespectivă proprie și din perspectivă contextuală. Dacă aceste condiții obligatorii sunt reunite se trece la faza următoare de stabilire a programului de implementare, ce trebuie să conțină principalele elemente acționale ce condiționează realizarea “de facto” a deciziei. O astfel de abordare a procesului decizional strategic la nivelul entităților economico-sociale nu este posibilă fără un fundament participativ, fără asigurarea unei echipe de specialiști competenți și dedicați, care să determine riguros obiectivele, modalitățile de realizare, resursele alocate, etapizarea acțiunilor, etc.
Am considerat oportun și util să axez acest editorial asupra procesului decizional strategic întrucât în prezent și în viitor, în contextul actual, foarte complex, turbulent și dificil predictibil, sunt necesare nu puține decizii strategice care vor determina în mare măsură, viața și performanțele tuturor oamenilor și entităților, atât în România cât și pe plan internațional.

Tendințe majore pentru companii în 2025
The major business trends for companies in 2025

Este o practică de acum încetățenită, ca la începutul fiecărui an să se prefigureze principalele tendințe în economie și societate, la nivel global, sau al principalelor componente.
Pentru 2025 au ”proiectat” interesante tendințe mai multe organizații prestigioase cum ar fi The Economist, The Consulting Boston Group sau IESE Barcelona.
În continuare, prezentăm succint tendințele anticipate de IESE Barcelona -recent reconfirmată ca una dintre cele mai bune ”business school-uri” din Europa și la nivel mondial. Specialiștii catalani au prefigurat cinci tendințe economice majore pentru companii:

Tendințele menționate, care firește că nu trebuie absolutizate, oferă repere de luat în considerare de managerii și specialiștii în management în conceperea și implementarea priorităților și modalităților strategice din acest an, firește, având în vedere specificul companiilor și contextului în care își derulează activitățile.

Mangementul companiilor și marile provocări societale
Companies management and grand societal chalenges (GSCs)

Marile provocări societale reprezintă una dintre cele mai frecvent semnalate și analizate teme din literatura referitoare la probleme societale, companii și managementul entităților, utilizându-se o gama variată de abordări și perspective.
În esență, o mare provocare societală se referă la un set de probleme majore, complexe, dăunătoare și multidimensionale cu care societatea se confruntă, care impacteaza un mare număr de persoane la nivel global (planetar), a căror rezolvare cu succes necesită eforturi ample, armonizate, colaborative și abordări inovative din partea unei game variate de “actori” – publici, privați și non-profit. Marile provocări societale menționate de specialiști cu o frecvența mai ridicată și cărora li se acordă multă atenție de către numeroase organisme internaționale, naționale, sectoriale, locale și companii sunt:

Aceste mari provocări societale prezintă, potrivit majorității specialiștilor în domeniu, următoarele trăsături definitorii:

Companiile, cel mai răspândit tip de entitate economico-socială, unde își desfășoară activitatea o mare parte a populației, care in ansamblu dispun de imense resurse tangibile și intangibile și sunt afectate substanțial, direct și indirect, de către marile provocări societale, reprezintă unul dintre cei mai importanți actori implicați în soluționarea acestora. Fără participarea continuă și consistentă a companiilor, nici una dintre maile provocări societale nu poate fi rezolvată.
Concluzia principală care se degajă din elementele prezentate este încorporarea de către managementul companiilor, ca o prioritate strategică și acțională, a participării la soluționarea marilor provocări societale, firește, potrivit specificului activităților fiecăreia și a a contextului economico-social implicat. În realizarea acestei adevărate mutații manageriale – declanșată deja în zeci de mii de companii, mai ales din țările puternic dezvoltate economic – învățământul, trainingul și consultanța managerială au un rol esențial

Ce este necesar, posibil și oportun să facem? // What is necessary, possible and opportune to undertake?
Propunere de dezbatere pentru membrii SAMRO // Proposal for SAMRO community members debate

Omenirea, entitățile, sistemele se confruntă în prezent cu amenințări, oportunități și provocări fără precedent.
În opinia noastră, patru sunt cauzele majore care generează o asemenea situație:

În acest context, complex, fluid, provocator și amenințător, dar cu mari perspective, oportunități și provocări societale majore, se ridică în mod firesc întrebarea: ce trebuie să facem în general și, desigur, în domeniul managementului?
Stimați colegi SAMRO, vă invit să dezbatem împreună ce ar trebui, ar fi posibil și ar fi oportun să întreprindem în domeniul managementului, inclusiv în planul educației și trainingului managerial.